~SoLAT SeOrAnG WaNiTA~
ASSALAMUALAIKUM....:)
Ingin
berkongsi sedikit tentang persoalan yang ditanya...:)
Terfikir
tetang isu yang dibangkitkan tadi...’yeke perempuan tak digalakkan solat di
masjid’???..merungkai persoalan yang dibangkitkan,.. InsyaAllah dapat membantu
dalam persoalan yang masih menjadi tanda tanya kalian....^_^
Dipendekkan
cerita...! Time borak-borak kosong..tiba-tiba ditanya..kenapa tak
pergi
solat tarawih?? Laju je mulut nie jawab..”Solat seorang wanita di ruangan
rumahnya
lebih afdal daripada solatnya di ruangan luar rumahnya. Solatnya di
biliknya
lebih afdal daripada solatnya di ruangan rumahnya”...Ditanya lagi..”
yeke
wanita tak digalakkan solat di masjid..kan besar pahalanya solat
berjemaah dimasjid”??? Saya menjawab lagi seeloknya
solat dirumah dengan
tujuan
untuk mengelak fitnah dan panjang la jugak saya jawab..Orang yang
bertanya tadi terus menanya(seperti tidak lagi berpuas
hati dengan
jawapan saya)^_^.. .Tiba-tiba saya terdiam dan terfikir..sebelum
nie tak
pernah
pulak s’berani dan s’yakin nie menjawab kalau ditanya...Alhamdulillah..
Allah
telah memudahkan urusan ku..(dalam hati hanya berdoa Ya Allah,
tuntunilah
setiap langkah dan percakapanku supaya tidak tersalah dari
landasan
ajaranMU) :)
^___^
Daripada
Ibnu Mas’ud r.a, daripada Nabi s.a.w.baginda bersabda: ”
Solat seorang wanita di ruangan rumahnya lebih
afdal daripada solatnya
di
ruangan luar rumahnya. Solatnya di biliknya lebih afdal daripada solatnya
di ruangan rumahnya.
(Hadis
riwayat Abu Daud dan Ibnu Khuzaimah)
Di
dalam riwayat yang lain: Sesungguhnya solat seorang perempuan
yang
paling disukai Allah adalah solat yang dilakukannya di tempat
yang
paling tersembunyi di dalam rumahnya.
(Hadis
riwayat Ibnu Khuzaimah)
Terdapat
nas-nas yang menunjukkan bahawa wanita tidak diberatkan untuk
kemasjid
sebagaimana lelaki, namun tidak dihalang jika mereka ingin ke
masjid.
Di zaman Nabi s.a.w. terdapat tali yang direntang di antara dua tiang
di
dalam masjid Nabi. Lalu baginda bertanya, tali siapakah ini? Mereka
menjawab,
tali Hamnah binti Jahsy. Bila dia lemah, dia akan bergantung pada
tali
itu. Nabi s.a.w. bersabda (maksudnya): “Hendaklah dia solat sekadar yang
dia
kuasa, apabila dia rasa lemah, hendaklah dia duduk.” Riwayat Ahmad
lihat
di sini, baginda tidak berkata, ‘siapa yang suruh dia datang solat di
masjid?
Suruh dia solat di rumah saja!’
Namun
perlu diingat, jika muslimah memilih untuk ke masjid, maka dia
perlu
memelihara adab-adabnya seperti menutup aurat dengan sempurna,
elakkan
pergaulan bebas dan lain-lain.(mengelakkan
daripada fitnah)
Wanita
juga boleh solat jemaah di rumah bersama anak-anak misalnya
Dan
mendapat pahala jemaah sama seperti di masjid. Wanita kena tahu yang
mana
harus dilebihkan pada waktu sama masih mendapat pahala. Paling
penting sebagai isteri galakkan suami berjemaah di
masjid.Semoga anda turut mendapat pahalanya. Rasulullah bersabda:"Orang
yang menunjuk
kepada
sesuatu kebaikan adalah seperti orang yang melakukan
kebaikan itu." Isteri layak mendapat pahala ke
masjid dengan
hanya
mendorong suami mereka berjemaah di masjid.
Situasi
1
_ _ _
_ _ _ _ _ _
Sebahagian
muslimah dikurniakan Allah menghafaz al-Quran dan dapat membacanya dengan baik,
maka dia berasa lebih tenang, khusyuk, damai mengalunkan ayat-ayat suci dibiliknya
sendiri bertemankan kesepian malam yang dingin dan nyaman. Kalau ke masjid, dia
tidak berapa suka suasana yang agak hingar, suara kanak-kanak yang
kadang-kadang bingit mengganggu kekhusyukannya. Bagi dia di rumah lebih afdal.
Solat
berjemaah di masjid atau surau sangat digalakkan dalam Islam. Hadis-hadis
Rasulullah SAW juga cukup banyak yang sentiasa memberi motivasi bahawa pahala
orang yang solat berjemaah jauh lebih baik berbanding solat bersendirian.
Namun
demikian, ini tidaklah bermaksud wanita tidak perlu ke masjid atau surau untuk
solat berjemaah. Untuk memberi jawapan kepada persoalan ini para ulama telah
berbincang dan memberi beberapa saranan dan pandangan.
Solat
berjemaah di masjid wajib hukumnya, di mana keterangan masalah ini nampak sekali
imbas bahawa solat jemaah seakan-akan diwajibkan bagi setiap muslim, baik
lelaki mahupun perempuan.
Padahal
tidaklah demikian. Ini kerana di dalamnya terdapat beberapa pengecualian dan
pengkhususan.
Di
antara pengkhususan itu adalah tidak diwajibkan solat berjemaah bagi wanita.
Hal itu sesuai dengan ijmak (kesepakatan) ulama. Adapun dibolehkan mereka ikut
serta dalam solat berjemaah bukan bererti merupakan kewajipan bagi mereka
sebagaimana yang telah dikatakan oleh Abu Muhammad bin Hazm rahimahullah; �Adapun bagi wanita maka hukum menghadiri solat
berjemaah adalah tidak wajib. Dalam perkara ini tidak terdapat ikhtilaf di
antara para ulama�. (Al Muhalla 4: 196)
Sebaliknya
wanita dianjurkan untuk solat di rumahnya kerana fadilat (keutamaannya) lebih
besar dibandingkan dengan solat berjemaah di masjid. Rasulullah SAW bersabda
kepada seorang wanita yang bermaksud: �Solat di bilikmu (rumahmu)
lebih baik daripada solat di rumahmu. Solat di rumahmu lebih utama daripada
solat di masjid kaummu�. (riwayat Ibn Khuzaimah)
Di
dalam hadis lain Rasulullah bersabda: �Janganlah kalian melarang
wanita-wanita kamu (untuk pergi ke) masjid dan rumah-rumah mereka lebih baik
bagi mereka�. (riwayat Ibnu Khuzaimah)
Berkata
Imam Asy Syaukani r.h ketika menjelaskan lafaz �Rumah-rumah
mereka lebih utama bagi mereka�, maksudnya adalah �Solat mereka (wanita) di rumahnya itu lebih utama
bagi mereka dibandingkan dengan solatnya di masjid�.
Jika
mereka mengetahui yang demikian (pastilah mereka tidak meminta untuk keluar
masjid). Akan tetapi kerana mereka tidak mengetahuinya, maka mereka meminta
izin untuk keluar ke masjid dengan berkeyakinan bahwa pahalanya lebih banyak
daripada solat di rumahnya�. (al-Syaukani, Nailul Authar
3:131).
Dari
riwayat-riwayat di atas, para ulama mengistinbatkan hukum bahawa solat wanita
di dalam rumahnya lebih utama daripada solat di masjid.
Walaupun
demikian mungkin akan timbul dalam benak kita suatu pertanyaan: �Manakah yang lebih utama, wanita solat di rumahnya
dengan berjemaah atau solat sendiri. Dan apakah solat jemaahnya akan
mendapatkan seperti apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW (yakni lebih utama
27 darjat)?�
Untuk
menjawab pertanyaan ini terlebih dahulu kita melihat syarah hadis solat
berjemaah lebih utama dibandingkan solat sendiri dengan dua puluh lima (dalam
riwayat lain dengan dua puluh tujuh) darjat. Apakah hadis tersebut bersifat
umum bagi lelaki dan wanita?
Hukum
awal wanita tidak digalakkan ke masjid atas tujuan mengelak fitnah yang mungkin
berlaku, kerana perumahan di zaman Madinah dan Mekah agak jauh dari Masjid.
Atas kebimbangan keselamatan adalah lebih baik solat di rumah masing-masing.
budaya masyarakat Arab memang tidak akan membenarkan wanita keluar bersendirian, suami akan dikata sebagai tidak bertanggungjawab.
Kalau
kita tengok situasi sekarang hari ini ramai wanita yang ke masjid tidak
ditemani oleh suami tapi dengan izin. Ini kerana
suasana hari
ini
mungkin lebih selamat, apatah lagi dalam suasana kampus.
Menyoroti
hadis-hadis di atas, Imam Nawawi r.a berkata: Hadis
ini
dan yang semisalnya (menjelaskan) dengan jelas sekali
bahawa wanita tidak dilarang pergi ke masjid. Akan
tetapi
dengan
syarat-syarat yang telah disebutkan oleh para ulama
yang
diambil daripada hadis-hadis iaitu: Tidak memakai
wangi-wangian,
tidak tabarruj (berhias-hias, bersolek-solek),
tidak
memakai gelang kaki yang dapat terdengar bunyinya,
tidak
memakai baju yang mewah, tidak berikhtilat dengan kaum
lelaki
dan bukan gadis yang dengannya dapat menimbulkan
fitnah,
tidak terdapat sesuatu yang dapat menimbulkan bahaya di
jalan
yang akan dilalui. Apabila dia mempunyai suami atau tuan
dan
terpenuhi syarat-syarat yang disebutkan tadi, maka dimakruhkan melarang mereka
ke masjid. Namun jika dia belum/tidak mempunyai suami atau tuan, maka
diharamkan melarang mereka ke masjid apabila terpenuhi syarat-syarat di atas.
(Syarh Shahih Muslim 4:382-383).
Kalau
kita melihat kepada hukum solat berjemaah kepada wanita
di
masjid, kita akan dapati para ulamak sepakat menyatakan
Solat
jemaah tidaklah wajib kepada kaum wanita. Ini
ada
disebutkan oleh al-Hafiz Ibn Hazm dalam kitabnya
al-Muhalla. Kita juga dapati sebahagian daripada
mereka
memakruhkan bagi wanita untuk ke masjid,
terutamanya
kepada para pemudi. Dan alasan yang biasa
diberikan
adalah kerana bimbangkan fitnah. Dan kita juga
dapatbahawa
mereka telah sepakat menyatakan bahawa
tuntutan
solat berjemaah kepada kaum wanita tidaklah sama
seperti
kepada kaum lelaki. Berkata Imam Nawawi dalam
kitabnya
al-Majmu': “terdapat beberapa perbezaan antara lelaki
dan
perempuan dalam hukum solat berjemaah, antaranya
ialah: tuntutannya tidaklah sama seperti tuntutan
kepada
kaum
lelaki”.
----------------
Alangkah
eloknya jika-jika kaum lelaki berduyun-duyun ke
masjid
berkat galakan para wanita. Wanita pula bersolat pada
awal
waktu di dalam bilik tidur masing-masing. Pada zaman
Rasulullah
s.a.w. hanya lelaki yang diketahui
benar-benar
kemunafikannya sahaja yang tidak bersolat di masjid.
Selain
daripada itu, kaum wanita juga berpeluang mendapat pahala melebihi kaum lelaki.
Sekiranya lelaki mendapat
pahala
sebanyak 27 kerana solat berjamaah, puan-puan
akan
mendapat 28 pahala. Mengapa lebih? Satu adalah pahala
solat
puan-puan, 27 pula adalah saham yang puan-puan
perolehi
kerana menggalakkan mahram menunaikan solat berjemaah.
InsyaAllah..perkara yang baik eloklah dikongsi bersama..
Semoga
bermanafaat dan meningkatkan pengetahuan
kita semua..Mohon Maaf jika tersalah kata dan
mohon teguran
jika
terdapat kesilapan dalam ilmu yang dikongsi bersama kali ini...
Segala
yang baik datangnya daripada Allah..Yang silap itu
datangnya
daripada kesilapan dan kekurangan saya sendiri..
Semoga
kita dapat perbaiki diri lebih baik dari hari ke hari..
InsyaAllah...
Salam
Ukhwah...:)
~MAYRA
HAYFA~
-InsyaAllah
Perkongsian
Yang
Bermanafaat-
2 comments