Sunday, 2 June 2013

BuKIt KasiH sAyAnG~!!~



Assalamualaikum..!~~~ :D
Pernah dengar tak kisah BuKIt KsiH sAyAnG~!!~
 ‘Jabal Rahmah’ ..hehee..
 pernah dengar je,,tapi tak tahu tempat apa..(betapa ceteknya ilmu ..huhuu) L
Adalah orang tu tibe2 mention pasal nie..lepas tu..mesti la nak tau tempat apa tu kan.,J
Masa nak tunggu azan solat isyak..tibe2 je rasa nak tanya umi..hehe

***
Saya : umi..Jabal Rahmah tu tempat apa?
Umi : kalau tak silap umi..tempat nabi adam dan hawa jumpa..kat situ la..
Saya : kat situ ada ape umi? (tak puas hati..nak tau lagi) hehe..:P
Umi : haa..masa haji dulu umi pernah g sana..kawasan berbukit2...
nanti awak g sane tengok la..
saya : owh..yeke..macam best je...(tergelak sorang2)
Umi..nak mintak apa kat situ??
Saya : err..umi..dah azan isyak...jom solat.. :D hahaa

***

Kenapa dinamakan bukit kasih sayang ye..mesti la ada kisah nye kan..hee  =_=
Jom kita imbas kembali sejarahnya, di atas bukit ini, di tengah-tengah Padang Arafah ini lah tempat pertemuan semula Nabi Adam as dan isterinya Siti Hawa yang telah terpisah selama 40 tahun setelah Allah mengeluarkan mereka dari syurga. Di katakan Nabi Adam dahulu nya di turunkan di India, manakala Siti Hawa di Jeddah. Ini juga sejarah asal-usul nama Jeddah."
 

Ok!! Sahabat2,, Bukan setakat kisah bukit kasih sayang...Di Jabal Rahmah juga ada kisah lain rupa nya,. Nabi Ibrahim, menerima perintah untuk menyembelih anak nya Nabi Ismail apabila beliau bermimpi tiga malam berturut turut agar melaksanakan perintah Allah ini.

Dan di atas Jabal Rahmah ini jugalah, Khutbah Wada' (Khutbah Terakhir) mengambil tempat, di mana di katakan RasulAllah telah menyampaikan amanat terakhirnya kepada umat islam sambil duduk di atas pelana untanya. Adalah sangat penting bagi kita mengetahui dan memahami isi kandungan Khutbaj Wada' itu. Khutbah yang sepatutnya kita ambil hari ini, esok, lusa dan selamanya sebagai panduan umat akhir zaman.(zaman sekarang la kan!)


Wahyu Terakhir Rasulallah saw, nenerusi Surah Al-Ma'idah Ayat 3
yang bermaksud;
" Pada hari ini, orang-orang kafir telah berputus asa untuk mengatasi agama kamu. Oleh itu jangan lah kamu takut pada mereka dan takutlah kepada  Aku."
"Pada hari ini, aku telah sempurnakan untuk kamu agama kamu dan Aku telah sempurnakan penganugerahan nikmatku kepada kamu dan aku telah redhai Islam sebagai agama untuk kamu"

Sekali imbas, terlihat ayat dari ini, menyatakan kemenangan Islam, setelah lama berjuang.. Baginda telah menyempurnakan amanah nya dan menyampaikan risalah nya dan tiada lagi tugas lain melainkan menemui Yang Maha Pencipta. Apabila mengenangkan beliau akan berpisah dengan RasulAllah, para sahabat terutamanya Saidina Umar ra telah menangis dan benar-benar merasai bahawa hari perpisahan mereka semakin hampir.

Maka, sesuai lah bukit ini di gelar Jabal Rahmah. Semuanya penuh dengan kasih sayang itu..Alhamdulillah..(Allah bukakan hati untuk mengkaji serba sedikit tentang kisah dahulu) :D

semoga dipermudahkan segala nya..:)
'Jabal Rahmah'
Tajdid niat..
:) 


**umi pesan..lebih afdal nye kita tahu kisah2 disebalik apa yang ada kat makkah..baru kita tak rasa kosong/ tak tahu apa2 bila dah pergi sana,,contoh nye..apa kisah disebalik hijir ismail..kenapa ia terletak di situ (kawasan kaabah)..banyak lagi laa..nak cerita memang tak kan habis la..hehe..
Saya bersyukur sangat kerana dipanjangkan umur..dan InsyaAllah..akan menjejakkan kaki tanah suci pada usia muda.. J L (perasaan yang tak dapat digambarkan) hohoo..Terima kasih YA ALLAH...:),,Doakan saya!~~

   
Mesti tertanya-tanya kan..kenapa lebih afdal berdoa untuk mintak jodoh kat situ ye?? Dekat mana2 pun boleh tapi afdal nye la kan.. Bukan ke tempat tu jauh..ok la.. Menurut sejarah kan  kawasan tersebut dinamakan Arafah yang bermaksud  “tahu” atau “kenal” (haa..ada logiknye kan) ^_^


~notanotarintihanhati~
Dalam debaran jika dengan Izin Allah untuk menjadi tetamunya dan menziarah Rasullulah..kerinduan dengan rumah Allah dan menziarah baginda silih berganti bermain di hati...
Ya Allah aku manusia fakir dan tidak  berilmu...Banyak dosa2ku ya allah.
Ya allah aku takut ya Allah bantulah aku ya Allah...
Aku ingin menunaikan ibadat umrah semata-mata
Keranamu ya Allah...


~MaYrA HaYfA~

    Kerinduan ..

kasih sayang hanya untukkMU

  YA ALLAH....


 

No comments:

Post a Comment