~Apa yang kita sibukkan??~



#renungan #muhasabahDiri

"Saya sibuk sekarang ni''. Saya tak ada masa''. Banyak kerja yang perlu saya siapkan".
Sering jugak terfikir,kenapa sahabat-sahabat selalu bagi jawapan macam nie.Saya selalu cuba untuk mengelak beri jawapan sebegini. Tak sanggup nak cakap 'saya sibuk', lagi-lagi time tu sahabat memang memerlukan kita =(

Itulah jawapan yang selalu kita dengar bila kita ingin minta bantuan dari kawan-kawan. ...lebih- lebih lagi ketika kita ingin mengajak rakan kita kepada program-program yang berkaitan dengan Islam.
Semua orang sibuk atau buat-buat sibuk?*_*

Saya yakin memang semua orang sibuk, cuma persoalannya apa yang mereka sibukkan. 
Kata Imam al Ghazali "rugilah mereka yang sibuk tetapi segala kesibukan mereka hanya untuk dunia sahaja". Kita pula macam mana?...apa yang kita sibukkan, adakah kita sibuk menyiapkan bekalan untuk hari pertemuan dengan Allah SWT atau sebaliknya sibuk dengan kenikmatan dunia hingga menyebabkan hati kita terlalu keras untuk mendengar peringatan atau nasihat? Berapa peratuskah kesibukan kita untuk Akhirat? *kalau boleh dianggarkan 

~mAyRa HaYfA~
Susah senang biarlah
       bersama
    Ukhwah Fillah
     Till Jannah
          =)
 

0 comments