Saturday, 18 October 2014

Jom amalkan bersama 😊

Perkongsian kisah benar.. Jadikan iktibar buat kita semua, InshaAllah =)


Ada diceritakan dalam al-Quran bahawa seorang yang beramal dengan surah al-mulk.. Bila tiba kematian dia, terus datang malaikat untuk menyoal..

Sebelum sempat menyoal, surah al-Mulk bercucuran keluar memenuhi wajah si mati.. Malaikat berkata “ya ahlul kitab.. Aku knl kamu.. Kamu al-mulk.. Kenapa kamu datag ke sini?”

Seraya al-mulk menjawab “Wahai malaikat, sepanjang manusia ini hidup, dia beramal dengan aku.. Aku sebati di dalam kerongkang manusia ini.. Maka hadir aku ini untuk menghalang kamu dari menghukum manusia ini..”

Malaikat menjawab, “Wahai al-Mulk, tidak boleh menghalang tugas kami..”
Lantas surah al-Mulk datang kepada Allah.. ”Wahai Allah.. Aku adalah kitab-Mu.. Aku mahu melindungi manusia itu.. 

Jika Engkau tidak mengizinkan, buanglah aku (al-mulk) dari Al-Quran MU..”
Maka Allah memberi keizinan kepada al-Mulk.. Terus al-Mulk kembali kepada manusia di kubur tersebut.. Sesampai di kubur, kelihatan malaikat menghampiri manusia.. Al-Mulk menjerit dengan gerunnya,

“Ya malaikat! pergi kau dari sini! Aku telah mendapat kebenaran daripada Allah!! (malaikat terkejut dan pergi sepantas yang mungkin) aku akan menjaga manusia ini sehingga kiamat.. Aku tidak sanggup membiarkan manusia ini kesunyian kesorangan di dalam kubur.. Biarlah aku menjadi teman dia sehingga di bangkitkan kelak..”

Jom amalkan sebelum tidur..30 ayat surah Al-Mulk pasti terasa sekejap kita membacanya sebelum tidur, jika dijadikan amalan harian..

Semoga kita sentiasa dibawah lindunganNYA..Panjatkan doa supaya Allah sentiasa pegang hati kita 😊

   ~mayra hayfa~
  ..Hamba lemah..
Masih mencari-cari 
     Cahaya-Nya

No comments:

Post a Comment